Dieta ketogeniczna jest stosowana u dzieci z padaczką, u których zawiodło leczenie farmakologiczne. Celem diety ketogenicznej jest zmniejszenie spożycia produktów bogatych w węglowodany oraz zwiększenie spożycia produktów bogatych w tłuszcz. Celem diety keto jest spalanie zgromadzonych w organizmie rezerw tłuszczu. Niewłaściwe postępowanie dietetyczne może powodować wiele niepożądanych skutków ubocznych. Redukcja węglowodanów i zwiększanie spożycia tłuszczu powinno następować stopniowo, a spożycie tłuszczu powinno wynosić aż 75-90% dostarczonej energii, 10% energii powinno pochodzić z białek (7%) i węglowodanów (3%). Warto również zauważyć, że im wyższy stosunek węglowodanów do białka, tym bardziej restrykcyjna jest dieta.

Dieta ketonowa znajduje uznanie w leczeniu wielu schorzeń takich jak: dolegliwości, węglowodany:

  • Zespół Draveta,
  • Zespół Retta,
  • Stwardnienie guzowate,
  • padaczka z napadami miokloniczno-statycznymi,
  • autyzm,
  • Choroba Parkinsona,
  • choroba serca,
  • uderzenie,
  • otyłość,
  • cukrzyca,
  • rak,
  • zespół jelita drażliwego,
  • Choroba Crohna,
  • wrzodziejące zapalenie okrężnicy
  • Alzheimera.

Jakie jest główne źródło niezbędnych składników?

Stosując dietę ketogeniczną białkową powinniśmy szukać białka w chudym mięsie i wędlinach. Węglowodany można znaleźć w warzywach i owocach o niskiej zawartości cukru. Tłuszcze należy pobierać z olejów roślinnych, oleju, majonezu i masła. Niestety dieta ketogeniczna nie obejmuje takich grup produktów jak: słodycze, miody, lody, dżemy, syropy czy produkty zbożowe.

Co można, a czego nie można zrobić?

Ponieważ konieczne jest regularne picie wody w celu uzupełnienia strat wody podczas kuracji odchudzającej, dozwolone jest picie wody gazowanej lub niegazowanej. Istotą jest to, że kawę i herbatę można pić w dowolnej ilości bez dodawania cukru. Menu powinno być przygotowane przez doświadczonego dietetyka, aby zapewnić zbilansowaną dietę. Ponieważ dieta ketogeniczna jest monotonna, warto zadbać o to, aby była smaczna. [1]

Jakie są zalety i wady?

  • + spalanie tłuszczu,
  • + poprawa kondycji fizycznej i psychicznej,
  • + czuć się lepiej,
  • + zmniejszenie uczucia głodu i podjadania między posiłkami,
  • + obniża poziom cholesterolu i glukozy we krwi,
  • – problemy z koncentracją,
  • – Zawroty głowy,
  • – zaparcie,
  • – częste oddawanie moczu,
  • – senność,
  • – Zaburzenia metaboliczne.

Należy pamiętać, że gdy organizm przechodzi na nową dietę, skutki uboczne zwykle ustępują.

Dieta ketogeniczna daje oszałamiające efekty, ale najlepiej wcześniej skonsultować się ze specjalistą. Specjalista może przygotować menu, pomóc w doborze produktów i wyznaczyć odpowiednie standardy, co dla laika jest nie lada wyzwaniem.

Kto nie jest celem diety ketonowej?

Dietę ketogenną powinny unikać osoby z chorobami nerek, trzustki i wątroby, a także obciążone metabolizmem ciał ketonowych.

Dla kogo przeznaczona jest dieta ketonowa?

Z diety ketogenicznej korzysta coraz więcej osób, niezależnie od płci. Jest bardzo popularny ze względu na szybką utratę wagi. Nic dziwnego, że jest stosowany głównie przez sportowców i osoby chcące schudnąć.

Jakie produkty wybrać?

Powinniśmy wybierać tłuszcze, ale jak najmniej przetworzone. Są to korzystnie tłuszcze nasycone i jednonienasycone. Wskazane jest spożywanie białek zwierzęcych. Im więcej białka jest w mięsie, tym mniej białka powinniśmy spożywać. [1]

Tłuszcze nasycone pojawiają się w smalcu, maśle, mleku, wołowinie, jagnięcinie, wieprzowinie i drobiu ze skórą. Tłuszcze jednonienasycone można znaleźć w oleju, oliwkach, awokado, czekoladzie i orzechach.

Dieta ketogeniczna zmusza nas do ograniczenia spożycia węglowodanów, dlatego warto zadbać o to, aby pochodziły one głównie z warzyw. Musimy pamiętać o zasadzie, że im więcej węglowodanów znajduje się w warzywach, tym mniej węglowodanów powinniśmy spożywać. Można zjeść m.in. brokuły szpinakowe, kalafior, jarmuż, bakłażany, szparagi, sałatę, cukinię, oliwki, grzyby, awokado, kapustę.

Wśród składników, o których powinniśmy zapomnieć, są cukier, skrobia, owoce i zboża.

Dieta ketogeniczna wymaga od nas spożywania pięciu posiłków dziennie. Warto zastosować się do kilku zaleceń:

  • nie jedz między posiłkami – wystarczy pięć posiłków,
  • wyeliminować słodycze,
  • jedz regularnie,
  • pij dużo wody i innych płynów bez cukru.

Zaletą diety ketogenicznej jest fakt, że można ją stosować bez ograniczeń czasowych. Ponadto po utracie wagi można rozpocząć nowe nawyki żywieniowe.